STRATEGI KOMUNIKASI PEMASARAN SURAT KABAR LOKAL DI ERA DIGITAL DALAM INDUSTRI MEDIA CETAK
DOI:
https://doi.org/10.47313/pjsh.v2i2.340Abstract
The shift in the mass communication world of print media is now moving toward the digital age very rapidly. And causing worry for the print media owners if they do not quickly start to do something about the media marketing. According to the decreased of newspapers readers, the owners has to think more harder to develop their media business are able to survive of newspaper in this digital era media industry. In the concept of marketing is clearly explained that company's success in realizing its objectives determined the ability of the company in identifying the needs and wants of market’s target. Efficient and effective, can give the reader satisfaction. In the process of developing marketing communications include several things, namely identifying target audiences, determining communication objectives, designing messages, choosing communication channels compiling communication budgets, determining the IMC (Integrated Marketing Communication) mix, implementing IMC and gathering feedback. The purpose of this research is to know and describe the marketing strategy of local newspaper marketing in digital era. Methods used through observation and in-depth interviews of the company owners and readers. It is expected that the print media, especially local newspapers are not abandoned readers.
Keywords: Marketing Communication Strategy, Print Media, Digital Age
References
Burgin, Burhan. (2007). Metode Penelitian Sosial. Surabaya: Airlangga University Press.
Hikmat, K., & Purnama, K. (2012). Jurnalistik Teori Dan Praktik : Pengamtar Prof. Dr. Mohammad Budyartna, M.A. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Jefkins. Frank. (1997). Periklanan. Jakarta. Penerbit Erlanggg.
Kasali, Rhenald. (2007). Manajemen Periklanan: Konsep dan Aplikasinya di Indonesia. Jakarta: Pustaka Utama Grafiti.
Kriyantono, Rachmat. (2010). Tehnik Praktis, Riset Komunikasi. Jakarta: Prenada Media Group.
Morissan. (2007). Periklanan Komunikasi Pemasaran Terpadu. Tanggerang: Ramdina Prakarsa.
Mondry. (2008). Pemahaman Teori Dan Praktik Jurnalistik. Bogor: Ghalia Indonesia.
Sulaksana. Uyung. (2007). Integrated Marketing Communications. Yogyakarta. Pustaka Pelajar.
Uchjana Onong Effendi (1981). Dimensi-dimensi Komunikasi. Jakarta
Reed h. Blake dan Edwin O. Haroldsen, Taksonomi Konsep Komunikasi, Surabaya: Papyrus.
Downloads
Published
Issue
Section
License
- Hak publikasi atas semua materi informasi yang tercantum dalam situs jurnal ini dipegang oleh dewan redaksi/editor dengan sepengetahuan penulis. Pengelola Jurnal akan menjunjung tinggi hak moral penulis.
- Aspek legal formal terhadap akses setiap informasi dan artikel yang tercantum dalam situs jurnal ini mengacu pada ketentuan lisensi Creative Commons Atribusi-NonCommercial-No Derivative (CC BY-NC-ND), yang berarti bahwa hanya dengan izin penulis, informasi dan artikel Jurnal BACA dapat didistribusikan ke pihak lain dengan tanpa merubah bentuk aslinya untuk tujuan non-komersial.
- Setiap terbitan Populis Jurnal Sosial dan Humaniora, baik cetak maupun elektronik, bersifat open access untuk tujuan pendidikan, penelitian, dan perpustakaan. Di luar tujuan tersebut, penerbit atau pengelola jurnal tidak bertanggung jawab atas terjadinya pelanggaran hak cipta yang dilakukan oleh pembaca atau pengakses.